Cykling bliver fortsat en mere og mere populær aktivitet blandt danskere – og det ser vi kun som en positiv ting. Cykling er en god motionsform, du får en masse frisk luft, og samtidig er det oplagt at tage på cykeltur sammen med venner og familie og derved få en masse sociale oplevelser oveni. Har du planer om at komme på længere ture, har vi samlet 10 gode råd til de lange cykelture:

1.      Start med kortere distancer

Først og fremmest bør du være i god form, inden du begiver dig ud på den helt store cykeltur. Det er derfor vigtigt, at du træner op inden – og det gør du bedst ved at starte med hyppige, kortere distancer. På den måde kan du forbedre konditionen og ikke mindst styrke muskulaturen gradvist, så du ikke risikerer at få skader på den lange tur.

2.      Tank op med kulhydrater

Uden mad og drikke dur helten ikke. Det gælder i høj grad også, når du skal cykle. Kroppen er på hårdt arbejde, når du cykler længere ture, for det er rugbrødsmotoren, der driver hjulene fremad her. Ideelt set skal du starte med tanke op på kulhydrater allerede to dage inden. På den måde får du fyldt glykogenlagrene godt op, så du er klar til at præstere på dagen. Det vigtigste er at spise en kulhydratrig aftensmad aftenen inden som for eksempel kartofler eller en stor portion pasta.

3.      Pak rigeligt med mad og væske til turen

Selvom du har tanket godt op med kulhydrater dagene inden, er det også vigtigt, at du pakker rigeligt med både mad og væske til selve cykelturen. Det er ikke altid, man kan mærke, når kroppen har brug for næring, mens legen er god. Men du bliver uden tvivl træt, sulten og tørstig i løbet af dagen, og du må for alt i verden ikke gå kold eller dehydrere. Hold mange små pauser – gerne én hver time. Her skal du sørge for at tanke op med din medbragte mad og væske. Hav også en sportsdrikkedunk siddende i en holder på stellet, som du altid kan række ned efter, mens du cykler.

4.      Alliér dig med en cykelcomputer

En cykelcomputer er nærmest uundværlig på de lange cykelture. Det kan være motiverende at se, hvor hurtigt du cykler, hvor langt du har cyklet indtil videre, og eventuelt hvor mange kalorier du har forbrændt, mens du træder i pedalerne. Samtidig er en cykelcomputer yderst praktisk, hvis den har indbygget GPS, så du hele kan holde dig på rette spor. I dag finder du mange højteknologiske cykelcomputere, og de bedste cykelcomputere kommer både med GPS og en bred vifte af performance-funktioner.

5.      Find en cykelmakker

Selvom en cykelcomputer er en god cykelmakker, er det også en fordel at have en rigtig makker ved din side – især på de lange ture. Det gør det både hyggeligere, men også sikrere. På den måde kan I hjælpe hinanden med at finde vej, motivere hinanden og ikke mindst minde hinanden om at holde de nødvendige pauser i løbet af dagen.

6.      Skab minder for livet

Du bør naturligvis også huske at medbringe din mobiltelefon på turen. For det første kan det blive nødvendigt at ringe, hvis du eller din makker pludseligt får brug for hjælp, og for det andet kan du bruge mobilen til at tage en masse billeder. På den måde kan du skabe minder og gøre cykelturen uforglemmelig. Du skal dog passe godt på elektronikken, når du tager den med på cykeltur. Regner det, kan det være en god idé at have mobilen i et regntæt hylster, ligesom du naturligvis bør standse op, når du tager et billede, så du ikke risikerer at vælte eller tabe mobilen på asfalten. Skulle skaden ske, og mobilen bliver beskadiget, kan du heldigvis finde mobilværksteder over hele landet, der specialiserer sig i alverdens forskellige mobilskader.

7.      Tjek vind og vejr

Tjek altid vejrudsigten, inden du begiver dig afsted på en længere cykeltur. Selvom der som bekendt ikke findes dårligt vejr, kan der alligevel være vejrfænomener, som gør, at du bliver nødt til at udskyde den helt store cykeltur. Er der varslet storm eller skybrud – eller i den anden ende af skalaen hedebølge – er det fornuftigt at vente til en anden dag.

8.      Klæd dig passende på

Apropos vejret kommer du dog langt ved at klæde dig passende på. Generelt gælder det for cykeltøj, at du bør tænke i lag. Hav så mange tynde lag på som muligt, så du kan smide et lag ad gangen og derved hele tiden have den optimale temperatur. Tænk også på svedtransporterende tøj – især på det inderste lag – og på at have et vind- og vandtæt lag yderst. I forhold til underdelen kan det være en stor fordel at købe deciderede cykelbukser eller -shorts med polstring på bagen, så du kan holde ud at sidde på sædet en hel dag.

9.      Hav udstyret i orden

Ligesom beklædningen bør du selvfølgelig også have styr på cykeludstyret. Få gerne en cykelmekaniker til at tjekke din cykel, inden du begiver dig ud på den helt lange tur. Det vil være så ærgerligt, hvis den gamle kæde akkurat kun kan holde til halvdelen af turen, eller hvis dine dæk i forvejen er alarmerende tyndslidte.

10. Forbered dig på bump på vejen

Der vil uden tvivl komme bump på vejen på en lang cykeltur. Du kan se det som en del af charmen. Ikke desto mindre bliver det hele mere overskueligt, hvis du sørger for at forberede dig på det værste. Hav altid rigeligt med lappegrej med i tasken, og pak også det gode humør og ja-hatten, for det kan være, der gemmer sig nogle sjove minder på den anden side af de store bump.