Den mentale sundhed og de mentale udfordringer hos atleter boomer i disse tider.
Det er ikke nok kun at være bedre, hurtigere og stærkere på cyklen.
Der skal også tages hånd om de, uundgåelige, mentale udfordringer en professionel eller aspirerende ung talentfuld cykelrytter oplever.

Fra sjov til pres

Fællesnævneren for mange af de store danske cykelryttere er faktisk identisk med den af, de mange hobbyryttere vi ser i Danmark. De har elsket cykelsporten og de har elsket at træde watts på cyklen. Uden denne lyst og motivation, havde vi aldrig set de dygtige danske ryttere i eksempelvis Tour De France. Der vil altid være en overgang hvor det ikke kun er hobby og sjov længere, men hvor dette netop erstattes af konkurrence, pres, indre og ydre forventninger og dertil en medfølgende nervøsitet. En nervøsitet for at præstere. En nervøsitet for at vinde. Eller en nervøsitet for at fejle og præstere dårligt.

Nervøsitet vil altid være der

Når talentet går fra talent til elite eller går fra almindelige løb til større løb, vil forventningerne stige. Det er der ingen overraskelse i. Selvom færdighederne og dygtigheden på cyklen også stiger tilmed, vil nervøsiteten måske også stige. Én ting ligger hvert fald helt fast, og det er, at nervøsitet aldrig forsvinder. Selvom rytteren bliver bedre og bedre, forsvinder nervøsiteten aldrig. Det handler derfor altid for ryttere om, at lære den mentale bevidsthed omkring deres eventuelle stadier af mental nervøsitet.

Præcis dette område kan være svært at håndtere, at forstå og at præstere med. Med, mens det opstår. Så det ikke for en rytter gælder om, at være god unde nervøsitet. Ryttere skal være gode uden nervøsitet men i særdeleshed også uden den nervøse påvirkning.

Netop det kan du finde gode råd og øvelser til i den mentale artikel om nervøsitet i sport her.

Når læsningen er ikke rækker længere for dig, kan du tune ind på sportspodcasten Det Mentale Forspring, som netop gennemgår øvelser og mentale udfordringer i sportens verden.