Hvis man vil få så meget ud af sin cykeltræning som overhovedet muligt, er det en god ide at sætte sig ind i begreber som aerob og anaerob træning. Her kan du få en enkel og overskuelig forklaring på, hvad begreberne indebærer. 

Hvad er anaerob træning?

Hvis du fokuserer på det, der hedder anaerob træning, så kan du få meget bedre ud af din træning. Din præstationsevne, bestemmes nemlig ud fra nogle forholdvis simple faktorer. Det bestemmes hovedsageligt ud fra hvor god form du er i, hvordan du administrer og distribuerer din energi under træning, og hvor hårdt du kan presse dig selv. I tillæg til dette, kommer den anaerobe energiproduktion. Det er tit det, der afgør om du kan yde lige det sidste, når du træner, mod slutningen af en træningssession. Kort forklart, så arbejder du mere anaerobt, jo mere intenst du arbejder. Hvis du for eksempel cykler tæt på din maksimale ydeevne, når du er i slutningen af din træning, og i den mest intense spurt, for eksempel i slutspurt – så vil der være betydelig anaerob forbrænding i din krop. Læs mere om aerob og anaerob, og find ud af, hvordan du kan bruge det til din fordel.

For intens træning

Anaerob træning, passer perfekt til dig, der træner intens. Det er simpelthen træning for de bedste. Det handler om at yde maksimalt, og få gang i den anaerobe forbrænding. Anaerob træning, er også noget, der vil give stort udbytte uanset hvilket niveau du er på. Det er en træningsform, der kan få dig til at rykke dig meget på kort tid, men det er vigtigt at vide, at det er en hård træningsform. Energibar til din træning, kan give dig det lille ekstra du har brug for, til din anaerobe træning. Hvis du har sat dig nogle bestemte mål for din cykeltræning, kan det være en god ide at tænke over, om anaerob træning er vejen frem.